DEFEP

Дистанційна освіта майбутнього:
найкращі практики ЄС у відповідь на запити сучасних здобувачів вищої освіти та ринку праці


ПРО DEFEP

Проєкт DEFEP спрямований на впровадження сталої та ефективної системи дистанційної освіти як окремої та самостійної форми навчання в країнах Східного партнерства. Ефективна система дистанційної освіти у закладах вищої освіти (ЗВО) дозволить вирішити багато важливих питань, пов'язаних з майбутніми викликами, які виникають в освітній галузі в умовах поведінкових, особистісних, ідеологічних змін поколінь й технологічних трансформацій ринку праці. Водночас система дистанційної освіти у ЗВО створює всі необхідні умови для реалізації принципу безбар'єрності освіти та формує безпечне навчальне середовище в сучасних реаліях. В рамках проєкту існуюча система дистанційної освіти в українських та молдовських ЗВО буде вдосконалена та комплексно реорганізована з урахуванням досвіду європейських університетів-партнерів. Проєкт зосереджений на створенні інституційних підрозділів у закладах вищої освіти, розробці методів дистанційного навчання та навчально-методичних матеріалів, а також підготовці викладацького складу. У комплексі це сприятиме системному оформленню дистанційної освіти, як окремої самостійної галузі освіти, що розвиватиме професійні компетентності та soft skills студентів, відповідно до потреб ринку праці.

ЗАВДАННЯ ПРОЄКТУ DEFEP

  • • Обґрунтувати підходи до впровадження дистанційної освіти як окремої самостійної форми навчання молоді та дорослих для формування затребуваних перспективних компетентностей з урахуванням когнітивних, поведінкових і технологічних трансформацій особистості, суспільства та ринку праці.
  • • Всебічно вдосконалювати систему дистанційної освіти у ЗВО як окремої самостійної форми навчання молоді та дорослих, зміцнювати її інституційне, організаційно-методичне, кадрове та матеріально-технічне забезпечення.
  • • Підвищити професійні та загальні компетентності науково-педагогічних та адміністративних працівників ЗВО з метою розвитку специфічних навичок, необхідних для переходу на дистанційну форму навчання.
  • • Забезпечити апробацію дистанційної освіти як окремої самостійної форми навчання у ЗВО за окремими (експериментальними) спеціальностями з використанням відповідної електронної платформи та методично-дидактичного забезпечення для формування перспективних компетентностей.
  • • Посилити співпрацю між ЗВО ЄС та країн Східного партнерства, що входять до складу консорціуму, та сприяти розвитку їх соціально-економічного потенціалу шляхом впровадження сталої системи дистанційної освіти для формування перспективних компетентностей з урахуванням когнітивних, поведінкових та технологічних трансформацій особистості, суспільства та ринку праці.

ЕТАПИ ПРОЄКТУ

  • • Управління проєктом, координація та комунікація - загальне керівництво проєктною діяльністю. Критерієм оцінки є створення Координаційної ради, комітетів та робочих груп, дорадчого комітету роботодавців; проведення зустрічей та нарад відповідно до плану; укладання партнерських угод, розробка Дорожньої карти управління та комунікаційного плану, проміжних та фінального звітів.
  • • Дослідження передумов розвитку системи дистанційної освіти. З'ясування тенденцій розвитку - проведення попереднього дослідження та збір вихідних даних (результатів досліджень та успішних практичних кейсів) для подальшого розвитку системи дистанційної освіти. Критерії оцінювання - науково-практична конференція, форум фрілансерів та роботодавців, соціологічне опитування стейкхолдерів проєкту (студентів та абітурієнтів, роботодавців, викладацького та управлінського персоналу), навчальні візити до університетів ЄС з метою вивчення та адаптації досвіду).
  • • Розробка методології дистанційної освіти - обґрунтування методів, підходів, інструментів і засобів педагогіки та дидактики, найбільш прийнятних для формування перспективних компетентностей в умовах дистанційної освіти; розробка комплексу пропозицій щодо її вдосконалення.
  • • Розвиток інституційного та організаційного забезпечення системи дистанційної освіти. Індикатором виконання є розробка типової моделі організаційної структури дистанційної освіти та внутрішнього нормативно-правового забезпечення її впровадження.
  • • Вдосконалення методичного, кадрового та матеріально-технічного забезпечення системи дистанційної освіти. Забезпечує в результаті розробку посібників та інструкцій для всіх залучених учасників освітнього процесу; проведення тренінгів та фасилітаційних сесій для науково-педагогічного та адміністративного персоналу ЗВО; оснащення експериментальних навчальних лабораторій; формування та наповнення електронної платформи дистанційної освіти.
  • • Тестування (експеримент) системи дистанційної освіти здійснюється в університетах-партнерах, де мають бути створені спеціальні структурні підрозділи з відповідними діючими положеннями; а також здійснюється набір та дистанційне навчання здобувачів щонайменше на одну освітню програму магістерського рівня.
  • • Моніторинг та забезпечення якості системи дистанційної освіти. Розробка стратегії управління системою дистанційної освіти; дорожньої карти забезпечення якості та доброчесності; плану контролю управління якістю; критеріїв оцінювання, засобів діагностики та вимірювання результатів; проведення періодичних опитувань стейкхолдерів.
  • • Сталість та масштабування проєкту в Україні та Молдові, критеріями якого є розширення дистанційної освіти, створення Асоціації закладів дистанційного навчання, розробка пропозицій щодо стандартів вищої освіти, стратегій та політик у сфері управління вищою освітою.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

  • • Створення структурних підрозділів дистанційної освіти у ЗВО-партнерах.
  • • Створення навчального продукту для дистанційного навчання.
  • • Розробка та методичний супровід дистанційних навчальних курсів.
  • • Створення лабораторій для дистанційної освіти.
  • • Пілотний запуск дистанційних магістерських програм за окремими спеціальностями.